A koronavírus okozta helyzet sok gazdasági társaságot a padlóra küldött, de számos új vállalkozás indítását teszi lehetővé. Erre a helyzetre is tökéletesen illik, hogy minden gazdasági válság egy új lehetőség kezdete is egyben. Az üzleti terv készítéséről szóló blogbejegyzés sorozatunk azoknak szól elsősorban, akik most tervezik indítani vállalkozásukat vagy még éppen kipattant fejünkből egy ígéretesnek tűnő üzleti ötlet. Célunk, hogy a bejegyzésünk segítségével a sikeres vállalkozásodhoz nélkülözhetetlen üzleti tervet könnyebben elkészítsd.

 

Az üzleti terv készítésről szóló több részből álló blogbejegyzésünk keretében bemutatjuk, és lépésről lépésre mutatjuk meg, hogy hogyan célszerű egy profi üzleti tervet összeállítani. Elméleti fejtegetések helyett kézzelfogható, hasznos gyakorlati tanácsok, tapasztalatok segítségével vezetünk végig az üzleti tervezés folyamatán.

Nyitó bejegyzésünkben megismertetünk az üzeti terv fogalmával, elkészítésének szükségességéről. Megismertetünk az üzleti terv legfontosabb fejezeteivel és néhány alapfogalmat is segítünk tisztázni. Elolvashatod, hogy mit takar  a BMC rövidítés és miben lehet a segítségedre, amikor vállalkozás indításán töröd a fejed.

 

Kezdésnek: mi is az az üzleti terv? miért kell, vagy kell-e egyáltalán?

 

Az ezzel kapcsolatos szakirodalom összefoglalóan azt mondja, hogy az üzleti terv bemutatja a tervezett vállalkozás rövid, vagy középtávú céljait, és az azok eléréséhez szükséges lépéseket és eszközöket. Ez persze elsőre kicsit semmitmondónak, illetve magától értetődőnek hangzik. 

Azért szánd rá az idődet, hogy elkészítsd az első üzleti tervedet, hogy ne járj úgy mint a magyar kisvállalkozások nagy része, amelyek az első évüket sem érik meg. Ha nekünk nem hiszel nézd meg az ide vonatkozó statisztikákat, hogy az induló vállalkozások kétharmada nem éri meg a második születésnapját.

A tankönyvekben és az interneten fellelhető üzleti terv minták alapján egy professzionális üzleti terv – lehet hogy számodra is unalomig ismert- fejezetekből  egy professzionális üzleti terv az alábbi fejezetekből áll össze: 

 

1. Vezetői vagy döntéshozói összefoglaló

 

Legfeljebb 1-2 oldalas összegzés arról, hogy kik (tulajdonosok), milyen vállalkozási formában pontosan milyen terméket/szolgáltatást nyújtanak, kiknek, azaz milyen célcsoportnak. A működés milyen pénzügyi eredményeket biztosít 3-5 éves távlatban és ehhez milyen beruházásokat, tevékenységeket szükséges  megvalósítani. 

 

2. Vállalkozás részletes bemutatása

3. Szervezeti felépítés és a vezetőség bemutatása

 

Az előző két fejezetben részletesen célszerű bemutatni a kik (tulajdonosok) és a milyen vállalkozási formában tervezik végezni a tervezett üzleti tevékenységet. 

 

4. Működési (termelési / kereskedelmi / szolgáltatási) terv

 

Ez a fejezet a pontosan mit is tervezünk csinálni részletes kifejtése. 

 

5. Ágazati elemzés

A tervezett üzleti tevékenység részletes bemutatása, az adott piac ismertetése, ismert vagy várható konkurencia elemzése, értékelése

 

6. Marketing terv

Az üzleti tevékenységhez szükséges részletes marketing tevékenység bemutatása, az alkalmazott marketing eszközök ismertetése és indoklása 

 

7. Kockázatelemzés

Az ismert azonosított, olyan kockázatok, amelyek a tervezett (hosszútávú) üzleti sikerességet befolyásolhatják

 

8. Pénzügyi terv

A tervezett tevékenység pénzügyi értékelése, különösen a szükséges beruházások gazdaságossági kérdései, illetve a bevételek és a költségek alakulása.

 

Ez így elsőre lehet hogy soknak tűnik, és az is, de induló vállalkozás esetében is nagyon fontos a sarokpontokat tisztázni, legalább magunknak. De ne aggódj elsőre elég lehet ha alkalmazod a mindössze egy oldalas üzleti tervet, amiről később olvashatsz. 

 

Azért szánd rá az idődet, hogy elkészítsd az első üzleti tervedet, hogy ne járj úgy mint a magyar kisvállalkozások nagy része amelyek az első évüket sem érik meg. Ha nekünk nem hiszel nézd meg az ide vonatkozó statisztikákat, hogy az induló vállalkozások kétharamda nem éri meg a második születésnapját.

 

Férfiasan bevalljuk, hogy az első vállalkozásaink próbálkozásaink esetében ezt az (utólag látva nem kicsi) szarvashibát mi is elkövettük! Az évszázad üzletének gondoltuk egy kocsma megnyitását hiszen ha a tulajdonosok nem isszák el a bevételet akkor csak nyerni lehet rajta. Nem készítettünk üzleti tervet és nagy pofára esés lett belőle! Amikor elfogyott a pént álltunk az üzlettársakkal és néztünk egymásra, hogy mi újság ez velünk hogy történhetett meg! 

 

De álljon itt egy másik kerülendő példa: az egyik első könyvelési szolgáltatást igénylő ügyfelünk az örökségéből indította a vállalkozását. Már úgy került hozzánk, hogy meg volt a vállalkozása. Az ügyvéd meg is alapította a KFT-jét, akkor még elég volt hozzá 500eFt. A könyvelési ügyfeleknél szokásos nyitó beszélgetésen kérdezzük a friss cégtulajdonost, hogy mivel fog foglalkozni.

“Sportfelszereléseket fogok árulni.” -hangzott a válasz.

“Az örökségemből be is vásároltam egy nagy (áru)készletet.”

Fél évet bírt ki a sportfelszerelés kereskedő, és felszámolás lett a vége és az örökség elúszott. Az első rendelésből megmaradt készletet mi vittük el a felszámolóhoz árverésre..

 

Az üzleti tervezés alapszabályai

Az első üzleti tervet nagy valószínűséggel magadnak készíted, így összeszedtünk néhány fontos szabályt.

Az első fontos szabály, hogy ne csapd be magad!

Legyél nagyon őszinte, legalább magadhoz! Számtalan indokot lehet felsorolni, hogy miért kell elkészíteni, de ezt a 3 kérdést mindenképpen tedd fel magadnak mielőtt belevágsz annak megvalósításába:

  1. A kigondolt üzleti ötlet leírva is olyan jól hangzik?
  2. Pénzügyileg megéri belevágni?
  3. Rendelkezésre áll minden: pénz, paripa fegyver?

 

Ha a fenti kérdésekre nem tudsz azonnal válaszolni, akkor jegyezd meg jól a második szabályt: 

Erre a három kérdésre mindig tudd a pontos választ!

  1. Egészen pontosan mivel fogsz/szeretnél foglalkozni a vállalkozásodban?

 

  1. Lépésről lépésről lépésre haladva mit, mikor kell megtenned, hogy sikeres legyen a vállalkozásod? 

 

  1. Ki és miből fizeti a révészt, azaz a szükséges lépéseket miből fogod finanszírozni? 

 

Bizonyára nem mondunk nagy újdonságot, azzal, hogy a vállalkozáshoz két dolog biztosan kell: munka és pénz (tőke). Ha a saját számításaid szerint sem éri meg a buli, akkor miért dobnád ki rá a pénzed vagy éppen az idődet?

 

Ha van egy leírt üzleti terv, akkor könnyebb azt véleményezni külső személyeknek. Meg tudod kérdezni barátnődet/barátodat/családodat/ismerősöket, stb. hogy mit szólnak hozzá. (nyilván első körben azokat akiknél nem tartasz attól, hogy az üzleti ötletet “ellopják”) 

Ha jó az ötlet és a hozzátartozó matek, akkor meg fognak erősíteni, ellenkező esetben pedig (okkal) le fognak beszélni. Hogy miért kérd ki a véleményüket, miközben te viszed a bőröd a vásárra? Mert a véleményüknél is fontosabb, hogy pontosan azt értik-e amit te megfogalmazol, hiszen akár ők is lehetnének a leendő ügyfeleid. 

 

Szerencsére hazánkban számos piaci professzionális szolgáltató foglalkozik azzal, hogy üzleti terveket véleményez. Olyat is találsz  közöttük amelyik (adott esetben) még forrást is biztosítsd, hogy megvalósítsd üzleti terveidet! Összeszedtünk néhányat a teljesség igénye nélkül a megbízhatók közül: 

Szolgáltatók linkekkel

  

Abban az esetben, ha Te nem tudod (akarod) megfinanszírozni az üzleti terved megvalósulását, akkor meg pláne kell leírt üzleti terv! Az első vagy a második kérdése lesz a leendő finanszírozónak. 

 

Business Model Canvas (BMC)

 

Ne lepődj meg ha a “mit?” “kinek?”, “miből?” kérdésekre megválaszolása során újabb kérdések jönnek elő, amelyeket szépen sorban meg kell válaszolnod.

Harmadik fontos szabály: Nincsenek rossz kérdések!

Mivel az (első) üzleti tervet elsősorban saját magadnak készíted, így nincsenek rossz kérdések, nincs rossz válaszok, pláne nem feleslegesnek (tűnő) információk. Fogd fel úgy, hogy ezek olyan területek, amelyek még nem lettek átgondolva.

Negyedik szabály: írj le mindent, ne sajnáld a papírt vagy a karaktert! 

Elsőre még az is belefér, hogy nem rendszerezed az információkat csak arra összpontosíts, hogy ne maradjon megválaszolatlan kérdés és egyetlen információ se vesszen el. 

 

Ha viszont már most rendszerezni akarod kérdéseket válaszokat, akkor bátran alkalmazd az  alábbi alábbi mindössze egy oldalas üzleti terv sablont. A Business Model Canvas (BMC) előnye, hogy a teljes tervezett üzlet modellje egyetlen oldalon elfér..: 

Ha a korábbiakban nem szembesültél vele, ennél a pontnál  rögtön meglátod hogy nem is olyan könnyű célra törően, tömören úgy fogalmazni hogy közben ne veszíts információt és még a kérdésre is helyesen add meg a választ magadnak, 

 

Ha alaposan megnézed az előbbi mintát, akkor visszaköszönönnek a fentebb írt üzleti terv fejezetek. 🙂 Nyilván nem véletlenül..

Nagy előnye, hogy induló vállalkozások is tudják alkalmazni, mert áttekinthető. Egyszerű de mégis hatékonyan segíti az üzleti terv készítését, mert orinetál,ja hogy mely kérdéseket szükséges még átgondolni. A klasszikus üzleti tervek a tervezett tevékenység összetettségétől függően akár több száz oldalasak is lehetnek előbbi viszont elfér egyetlen fektetett oldalon. 

R

Reméljük tetszett az üzleti tervezés sorozatunk első bejegyzése. A következő részekben abban segítünk, hogy ezt az egy oldalas egyszerűnek tűnő üzleti tervet hogyan kell (releváns) tartalommal megtölteni. 

 

Ha tetszett a cikk akkor oszd meg bátran jusson el minél több érdeklődőhöz!